نقش مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه و پیشرفت

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات: «روز ملی فناوری اطلاعات و ترویج نوآوری فرصت مناسبی است تا با استفاده از فناوری‌های نوین، به توسعه زیرساخت‌ها و خدمات در این حوزه بپردازیم.»

به گزارش روابط‌عمومی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، آینده حیات بشر در گرو فناوری اطلاعات و ارتباطات است و اهمیت و نقش آن هر روز در جامعه بشری پررنگ‌تر می‌شود و زندگی آینده بدون آن متصور نیست.

فناوری اطلاعات وارتباطات به‌سرعت درحال پیشرفت است و نقش آن درتمام عرصه‌های زندگی بشر، ازسلامت جسمی وروانی تا محیط‌زیست،هویت ملی،آموزش،اقتصاد، زبان وفرهنگ، به چشم می‌خورد.درحقیقت،استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بخش مهمی از ابزار مطرح‌سازی مشکلات جهانی و کمک به رشد اقتصادی و برابری اجتماعی است.

فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به توسعه اقتصاد دیجیتال، کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت فرآیندها و آنلاین‌شدن کسب‌وکارها منجر شده است. رشد فزاینده این فناوری‌ها آینده جهان را هر روز بیشتر از قبل متحول خواهد کرد.فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) نقش کلیدی در بهبود کیفیت زندگی ایفا می‌کند: بدین ترتیب کیفیت زندگی نوع بشر به‌واسطه توسعه این فناوری‌ها به‌صورت مستمر ارتقا خواهد یافت و هر روز شاهد تحولی جدید در حیات انسان‌ها خواهیم بود. توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌طور مستمر به ارتقای کیفیت زندگی بشر در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و ارتباطی منجر خواهد شد و شاهد تحولات جدیدی در حیات انسان‌ها خواهیم بود.

با این حال، استفاده نادرست از این فناوری‌ها می‌تواند معضلات و شکاف ارتباطی در جامعه ایجاد کندکه بایدموردتوجه قرارگیرد.از بهترین فرصت‌هابرای مرور برنامه‌های توسعه‌ای در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برنامه هفتم توسعه است.روز ملی فناوری اطلاعات و ترویج نوآوری فرصت مناسبی است تا با استفاده از فناوری‌های نوین، به توسعه زیرساخت‌ها وخدمات در این حوزه بپردازیم. فعال‌سازی زیست‌بوم ارتباطات و اطلاعات کشور و تقویت و هم‌افزایی بیشتر بین بازیگران، فرصتی برای نوآوری‌ها، تبادل دانش و تجربیات شده و به رشد و پیشرفت صنعت فناوری اطلاعات منجر می‌شود.

دکتر سید محمد کرباسی - دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات

روزنامه جام‌جم

 
//isti.ir/Z9uy